Kombinacje pokerowe
Aby nauczyć się grać w pokera, musisz najpierw poznać zasady pokera i układy pokerowe. Różne gry pokerowe mogą mieć różne zasady pokera, ale układy pokerowe będą prawie bez wyjątku takie same wszędzie. W tym artykule przyjrzymy się, jakie gry wykorzystują układy pokerowe, jak są one tworzone i jak są uporządkowane według siły.
Często zadawane pytania
Jak tworzone są układy pokerowe?
Wszystkie układy pokerowe składają się z najlepszych pięciu kart. W niektórych grach są to karty osobiste, w innych osobiste + wspólne. Przeczytaj więcej o tym, jak układy są tworzone w różnych odmianach pokera.
Jak układy pokerowe plasują się pod względem siły?
W sumie istnieje 10 kombinacji. Wymienimy je w kolejności według siły:
- Kolor królewski;
- Strit i kolor;
- Kareta;
- Full;
- Kolor;
- Strit;
- Trójka ;
- Dwie pary;
- Para;
- Wysoka karta.
Co to jest kicker?
Kicker (lub darmowa karta) jest używany w kombinacjach czterech, trzech, dwóch lub jednej karty. Na przykład: czwórka ma jednego kickera. Układ dwóch par również ma jednego kickera. Darmowa karta jest decydująca, jeśli kilku graczy ma identyczne kombinacje kart.
Co się stanie w przypadku remisu?
Jeśli kilku graczy ma ten sam układ i ich kickery są takie same, dzielą pulę po równo. W niektórych przypadkach, zamiast podziału puli, gracze po prostu otrzymują swoje zakłady z powrotem (push).
Co to jest odwrócenie karty?
Kolor wskazuje na rodzaj karty. Na przykład: wygrana, trefl, kier lub karo. Bridge jest bardzo ważny dla kombinacji Royal Flush, Flush i Flush and Suit.
Spis treści
Jakie układy pokerowe są używane w poszczególnych grach?
Omaha Poker
7 Card Stud Poker
Caribbean Stud Poker
Casino Holdem Poker
Oasis Poker
5 Card Draw Poker
Russian Poker
Różne rodzaje Video Pokera
Różne zastosowania kombinacji
Siła układów pokerowych może decydować o tym, czy pokonasz innych graczy lub pulę. W innych przypadkach siła układu określa wypłatę, jaką można za niego otrzymać.

Oto jak rozróżnić te trzy sposoby gry w pokera:
Gra przeciwko puli (krupierowi). W tym przypadku Twoja ręka musi być wyższa niż ręka banku. Pozostałe osoby przy stole nie mają na ciebie wpływu;
Gra przeciwko innym graczom. W tym przypadku wszyscy gracze rywalizują ze sobą, a wygrywa gracz z najsilniejszym układem. W tym przypadku bank (krupier) nie ma na ciebie żadnego wpływu – po prostu przyjmuje zakłady i rozdaje karty;
Video Poker, w którym wystarczy uzyskać określony układ bez konieczności rywalizacji z innymi graczami.
Jak powstają kombinacje kart w pokerze?
Kombinacje zależą od wariantu pokera, w który grasz.
Texas Holdem
W grze wykorzystuje dwie karty własne i pięć kart wspólnych. Do gracza należy wybór liczby kart własnych i wspólnych (kombinacje opisane poniżej są odpowiednie dla tych gier).
Omaha Poker
W grze nie ma już wyboru między dwiema kartami własnymi i trzema kartami wspólnymi. Jedynym wyborem jest to, których kart własnych użyjesz, ponieważ otrzymujesz w sumie cztery karty własne (kombinacje opisane poniżej są odpowiednie dla tych gier).
7 Card Stud i 5 Card Draw Poker
W tych odmianach pokera rozdawane są pięć zakrytych kart (w tych grach odpowiednie są kombinacje opisane poniżej).
Caribbean Stud, Oasis i Video Poker
Mają pięć własnych kart (te gry będą miały nieco inne kombinacje kart niż te opisane na następnej stronie).
Układy pokerowe według siły
1. Poker królewski (Royal Flush)
Jest to najwyższy układ w każdej grze w pokera. Jest to niezwykle rzadkie – czasami nawet po rozegraniu setek rozdań nie zobaczysz pokera królewskiego.
Układ składa się ze wszystkich kolejnych kart od asa do dziesiątki (A-K-Q-J-T). Karty muszą być tego samego koloru (typu).

2. Poker (Straight Flush)
Jest to drugi najsilniejszy układ w pokerze. Jest on również niezwykle rzadki.
Układ składa się ze wszystkich kolejnych kart tego samego typu. Różnica między kolorem królewskim a kolorem prostym polega na tym, że kolor królewski składa się z kart od asa do dziesiątki.
Gdy dwóch graczy dopasuje te kombinacje, najwyższe karty w kombinacji są porównywane w celu wyłonienia zwycięzcy.

3. Kareta (Four of the kind)
Kolejny układ pokerowy, który jest dość rzadki.
Jest on często potocznie nazywany kartelem.
Układ ten składa się z 4 kart tej samej rangi (np. czterech królów, czterech dam itd.) oraz kickera.
Jeśli wszystkie cztery karty w kolorze są odkryte na stole (karty wspólne), a w ręce znajduje się dodatkowa karta (kicker), wygrywa najwyższa karta kicker.
Przykład: Z dwóch pasujących i nie pasujących układów (K-Q-J-T-9 i J-T-9-8-7), pierwszy K-Q-J-T-9 wygra, ponieważ król jest silniejszy niż walet.

4. Ful (Full house)
Ten układ pokerowy jest znacznie częstszy niż trzy pierwsze. Jeśli masz długą sesję przy stole pokerowym, możesz nawet zobaczyć ten układ kilka razy. W większości przypadków, mając Full House, możesz spodziewać się wygranej w 99,99% przypadków, ponieważ istnieje bardzo mała szansa, że krupier lub inni gracze będą mieli wyższy układ.
Układ ten składa się z pary i trójki, jak pokazano na poniższym przykładzie.
Jeśli ty i ktoś inny macie Full Huts, będziecie musieli porównać trzy identyczne karty – wygrywa ten, kto ma wyższą kartę. Jeśli karty są takie same, należy porównać pary. Ponownie, wygrywa ten, kto ma wyższą parę.
Przykład: z dwóch pełnych trefli (9-9-9-A-A i J-J-J-2-2) wygrywa drugi, ponieważ trzy identyczne walety są silniejsze niż trzy identyczne dziewiątki.

5. Kolor (spłukiwanie)
Jeszcze bardziej powszechną kombinacją jest Kolor. To również bardzo duża szansa na wygraną.
Ta kombinacja składa się z 5 niekolejnych kart w tym samym kolorze.
Bardzo ważne: często ludzie mylą się, myśląc, że wszystkie czerwone lub czarne karty są już kolorem. Pamiętaj – karty muszą być tego samego typu, np. 5 trefl.
Jeśli kilku graczy (lub gracz i pula) ma kombinacje kolorów, to najpierw porównujemy najwyższe karty z tych kombinacji (jak już powinieneś zrozumieć – wygrywa karta o najwyższej wartości). Jeśli są takie same, porównujemy niższe karty. I tak dalej, aż do końca.
Przykład: Z dwóch rąk w kolorze (Q-T-7-6-5 i Q-J-T-5-2), druga ręka wygrywa, ponieważ pierwsze karty w obu rękach to Damy i są one takie same, więc porównujemy drugie karty. W tym przypadku walet bije dziesiątkę.

6. Strit (Straight)
Ten układ składa się z 5 kolejnych kart różnych typów.
Ważne: Istnieją różne znaczenia asów w pokerze. As (A) może być najwyższą lub najniższą kartą. As może więc znajdować się w dwóch rzędach: 1) TJQKA i 2) A2345.
Gdy kilka osób ma następujące po sobie ręce, wygrywa karta o najwyższej wartości.
Przykład: Z dwóch kombinacji „Kolejki” (9-8-7-6-5 i 5-4-3-2-A), pierwsza wygrywa, ponieważ najwyższa karta w kombinacji jest silniejsza niż pięć.

7. Trójka (Three of a kind)
Zbliżamy się do dna. Jest to zdecydowanie najczęstszy układ pokerowy. Nadal dość często wygrywa, ale istnieje duża szansa, że przeciwnik lub krupier mają lepszy układ.
Układ składa się z trzech kart tej samej rangi, np. trzech królów, trzech dam, trzech 888 itd. oraz dwóch wolnych kart.
W jaki sposób określa się zwycięzcę, jeśli te kombinacje również pasują? Najpierw porównujemy trzy identyczne karty. Wygrywa ta karta, która jest wyższa. Jeśli jest remis, porównujemy wolne karty – kickery.
Przykład: Z dwóch kombinacji „Three of a Kind” (9-9-9-5-3 i J-J-J-5-2) wygrywa ta druga, ponieważ trójka waletów jest silniejsza niż trójka dziewiątek.

8. Dwie pary (Two pair)
Jest to bardzo popularny układ pokerowy.
Składa się z dwóch par i jednej darmowej karty, zwanej kickerem.
Jeśli obaj gracze (lub gracz i krupier) mają takie same dwie pary, wówczas kicker określa zwycięzcę.
Przykład: Spośród dwóch kombinacji „dwóch par” (J-J-9-9-5 i J-J-5-5-2) wygra pierwsza.
Ponieważ pierwsze pary obu kombinacji są identyczne (walety), porównujemy drugie pary. W tym przypadku 9 jest silniejsza niż 5, więc ta kombinacja wygrywa.

9. Para (One Pair)
Ta kombinacja jest najprostsza i najłatwiejsza do zrozumienia. Jest to po prostu jedna para kart. Jeszcze prościej: dwie karty tej samej rangi, np. dwa asy. I trzy wolne karty – trzy kickery.
W przypadku pojedynku wygrywa ten, kto ma parę o wyższej wartości. Jeśli kilku graczy ma tę samą parę, kickery są porównywane w celu wyłonienia zwycięzcy.
Przykład: Z dwóch kombinacji „Jedna para” (9-9-8-4-A i 9-9-8-2-A), pierwsza wygra. Ponieważ dwie pary są takie same w obu kombinacjach, porównujemy wolne karty – kickery. Ósemki są takie same w obu kombinacjach. Porównujemy drugi kicker. Czwórka jest silniejsza niż dwójka, więc ta karta wygrywa rozdanie.

10. Wysoka karta (High card)
Jest to najczęściej spotykany układ pokerowy. O wygranej gracza decyduje najwyższa karta, gdy nie ma on pary; wszystkie 5 kart w jego ręce jest niepołączonych i nie tworzy żadnego z układów pokerowych wymienionych powyżej. Chociaż jest to najsłabszy układ, może on czasami być układem wygrywającym (gdy mamy dużo wysokich kart lub gdy blokujemy atuty w grach kasynowych).
Gdy wszyscy gracze mają tylko najwyższy układ, wygrywa gracz z kartą o najwyższej wartości. Gdy te karty pasują, musimy porównać drugie najwyższe karty. I tak dalej.
Przykład: z dwóch układów „Top Card” (A-K-9-5-2 i Q-J-9-5-2), pierwszy wygrywa, ponieważ jego górna karta As jest silniejsza niż Dama.

Ostatnie trzy kombinacje są najczęstsze i najbardziej śliskie. Wewszystkie z nich należy grać bardzo ostrożnie, ważąc swoje szanse na wygraną.
Często, gdy nagle potrzebujesz porównać zebrane kombinacje, gubisz się wśród niezliczonych stron. A odpowiedź potrzebna jest szybko. Dla Twojej wygody umieściliśmy wszystkie kombinacje w jednym obrazie, który możesz pobrać na swój komputer lub inne inteligentne urządzenie.

Co to jest kicker?
Kicker to darmowa karta, która określa siłę układu, gdy kilku graczy ma ten sam układ. Siła kart kicker w pokerze często ma duży wpływ na grę.
Przykład: dwóch graczy ma dwie pary. W tym przypadku piąta karta, którą mają, kicker, określi, który gracz wygra. Na przykład: AAKKJ jest wyższa niż AAKK5.
Kicker występuje w następujących kombinacjach:
Czwórka
Trzy takie same
Dwie pary
Jedna para
Najwyższa karta
Jednak podczas gry z pojedynczą talią kickery mogą zazwyczaj mieć znaczenie tylko w następujących układach:
Dwie pary
Jedna para
Najwyższa karta
Co jeśli kickery są takie same?
Jeśli jest to układ, w którym kicker jest piątą kartą, ogłaszany jest remis. W takim przypadku pula jest dzielona na pół lub postawione pieniądze są po prostu zwracane graczowi (push). Jeśli kickery są identyczne, ale nie są piątą kartą.
Przykład: W rozdaniu z jedną parą, dwóch graczy ma AAK_ _ . Król jest kartą kicker obu graczy i jest taka sama. W takim przypadku następna karta jest kolejnym kickerem itd.