Zasady gry karcianej WOJOWNIK

Karuzela to dość nostalgiczna, ale wciąż popularna i często grana gra karciana.

Liczba graczy jest to gra karciana dla dwóch, trzech lub czterech (2/3/4) graczy.

Karuzela jest zwykle rozgrywana w parach – dwóch graczy przeciwko dwóm graczom z przeciwnej drużyny. Gracze w jednej parze siedzą naprzeciwko siebie i umieszczają wycięte karty w jednym stosie.

Po rozegraniu partii liczone są punkty. Gra toczy się do momentu, gdy jedna z par szybciej zdobędzie 120 punktów. Jeśli gra się we dwójkę lub trójkę, punkty liczone są dla każdego gracza osobno.

Potrzebne materiały do gry. Do gry używa się standardowej talii 56 kart – 52 zwykłe karty i 4 dodatkowe, z których 3 to jokerzy, zwani również „dżokerami” lub „jokerami” (ang. joker – żartowniś), oraz 1 „miotła”. Jokerzy są oznaczeni według wartości punktowych – najwięcej punktów zdobywa karta z numerem 20, pozostałe odpowiednio mają 15 i 11 punktów.

Uwaga. Jeśli w talii jest mniej niż 56 kart, można grać bez jednego z jokerów. 55 kartami najczęściej gra się bez najcenniejszego jokera – karty oznaczonej 20 punktami – lub bez „miotły”. Jeśli gra się tylko 54 kartami, rezygnuje się zarówno z najcenniejszego jokera, jak i „miotły” – gra toczy się tylko z dwoma jokerami – 15 i 11.

Cel gry – zdobyć jak najwięcej punktów, które czasami nazywane są fantami. W jednym rozdaniu z 56 kart jest 30 punktów, a gra toczy się do 120. Z 55 kart gra się do 90 punktów, a z 54 kart – do 60 punktów.

Liczenie punktów:

10 punktów przyznawane jest za najwyższego jokera oznaczonego numerem 20

5 punktów przyznawane jest za średniego jokera oznaczonego numerem 15

3 punkty przyznawane są za najniższego jokera oznaczonego numerem 11

2 punkty przyznawane są za dziesiątkę karo, która nazywana jest „karuzelą”

2 punkty przyznawane są za dwójkę trefl

2 punkty przyznawane są graczowi, który w rozdaniu zebrał najwięcej trefl

2 punkty przyznawane są graczowi, który w jednym rozdaniu zebrał najwięcej kart (liczone są wszystkie karty – także te, za które punkty przyznawane są osobno)

1 punkt przyznawany jest za każdego zebranego asa

Uwaga. Jeśli w jednym rozdaniu dwóch graczy zbierze najwięcej, tzn. po równo kart lub trefl, dzielą się punktami po 1. Jeśli najwięcej i równo punktów zbierze trzech lub więcej graczy, punkty nie są przyznawane nikomu.

Spis treści

Przebieg gry

Rozdający, dobrze przetasowawszy talię, rozdaje każdemu graczowi po 4 karty. Po rozdaniu kart graczom, na stole dodatkowo odkrywa się jeszcze 8 kart. Jeśli gra się talią 55 kart, na stole odkrywa się 7 kart, jeśli 54 – odkrywa się 6 kart. Grę rozpoczyna gracz znajdujący się po lewej stronie rozdającego, a gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Jeśli gracz ma w ręku kartę o tej samej wartości co karta na stole – może ją przebić, kładąc ją na karcie i zabierając. Przebite karty nie są dalej używane w tym rozdaniu i są odkładane na wspólny stos pary lub gracza, jeśli gra się nie w parach.

Jeżeli na stole są dwie lub trzy takie same karty, można je wszystkie ściąć od razu jedną tą samą kartą.

Jeżeli suma oczek kilku kart na stole jest równa sumie oczek karty w ręku, te karty również można zabrać. Przykład: jeśli na stole jest trójka i czwórka, a w ręku jest siódemka, to te dwie karty ze stołu można zabrać jednym ruchem; albo na stole leżą 3 asy, a w ręku masz trójkę, to nią zabierasz wszystkie trzy asy. Kombinacji kart na stole, które odpowiadają liczbie oczek karty w ręku (w tym przypadku siódemce lub trójce), można układać więcej.

Jeśli do jednej lub kilku kart na stole dodając kartę z ręki, suma oczek jest równa sumie oczek innej karty w ręku, można mniejszą kartę położyć na leżących na stole, z których powstaje ta suma oczek, która jest w ręku. Jednak dopiero w następnym ruchu można i trzeba je wszystkie zabrać. Przykład: na stole jest dwójka i trójka, a w ręku jest as (as w tej grze jest liczony jako jedynka) i szóstka, to można trzy karty ułożyć w jedną kupkę na stole (dwójkę, trójkę i asa) i w następnym ruchu zabrać ze stołu szóstką. Inny gracz również może ściąć tę kupkę, jeśli przyjdzie jego kolej i on również ma szóstkę, albo dołożyć jeszcze jedną kartę, aby powstała suma jego innej karty w ręku, i w następnym ruchu ją ściąć.

„Panowie” (lub „głowy”) – walet (czasem nazywany „bartkiem”), dama (czasem nazywana „dziewicą”) i król – są ścinani ze stołu tylko parami, tzn. jeden król ścina tylko jednego króla, jedna dama – jedną damę. Wyjątek – jeśli na stole leżą trzy takie same karty. Przykład: jednym waletem można ściąć trzy leżące na stole walety, jedną królową – wszystkie trzy leżące na stole królowe, a jednym królem – wszystkich trzech królów na stole.

Rzucając na stół „miotłę”, ze stołu „zmiatane” są wszystkie pozostałe karty.

Jeżeli gracz nie może wykonać żadnej z wymienionych czynności, musi położyć na stole jedną ze swoich kart. Inni gracze wykonują te same czynności, aż pojawi się okazja do ponownego ścięcia karty i zebrania punktów. Kiedy wszyscy gracze wykorzystają wszystkie swoje cztery karty, które mają w rękach, ten sam rozdający rozdaje wszystkim po cztery kolejne, ale na stole nie odkrywa więcej kart. Gra toczy się, aż wszystkie karty zostaną rozdane. Ostatnie karty pozostające na stole zabiera gracz, który ostatni coś ściął.

Jak zdobyć więcej punktów?

Ważne staje się ścinanie kart panów (waletów, dam i królów) parami, ponieważ w przypadku, gdy w trakcie gry któryś z graczy nie zetnie kart panów „miotłą”, zawsze jest ich parzysta liczba, i taką kartą można „zabezpieczyć koniec”, tzn. starać się ściąć ostatni raz w rozdaniu, aby zdobyć również nieścięte karty. Ponieważ za większą liczbę kart przyznawane są dodatkowe punkty.

Jeśli na stole nie ma już żadnych kart, spróbuj najpierw odrzucić karty o najniższej punktacji lub pomyśl strategicznie o tym, jakie kombinacje możesz utworzyć z kart, które masz.

Czasami zdarza się, że kombinacje są tworzone z jokerami. Na przykład Joker 11 jest łączony z Ósemką Diamentów i Asem, z nadzieją na przecięcie tych kart Jokerem 20 w następnej turze i zdobycie dużej ilości punktów. Jeśli masz „miotłę”, możesz zmieść cały stos punktów i kart ze stołu.

Miej oko na akcje i karty swojego partnera w parze – często rzucając dobre karty na przeciwnika, dajesz mu świetną okazję do wymyślenia dobrych kombinacji.

Pamiętaj, że więcej kart daje więcej punktów, więc staraj się zebrać ich jak najwięcej.

Kto wygra?

Po zakończeniu pierwszego rozdania punkty są podliczane i rozpoczyna się druga runda gry. Karty do następnej gry są rozdawane przez przegrywającą drużynę lub przez przegrywającego gracza, jeśli gra nie jest rozgrywana w parach. Jak wspomniano powyżej, gra trwa do momentu, gdy gracz lub para graczy zdobędzie największą liczbę punktów i osiągnie maksymalny próg 120, 90 lub 60 punktów. Wygrywają oni grę.

CasinoGuru.pl

Ekspert kasyna

Jesteśmy zespołem ekspertów kasyn, który pracuje w tej branży od ponad 20 lat. Naszym celem jest zapewnienie Ci najlepszych kasyn online i udzielenie przydatnych porad, jak prawidłowo grać.

Aktualności bukmacherskie